Categoria: Element Arquitectònic
Utilització: Transports
Estil: Obra popular
Descripció
El pont del ferrocarril de Garcia és un pont de la línia Reus-Casp-Saragossa que permet salvar el riu Ebre.Reconstruït cap al 1942, després de la Guerra Civil espanyola, fa 250 metres i consta de dos trams d’aproximació al riu i tres grans arcs parabòlics de formigó armat d’uns 50 metres de llum sobre els que descansen 8 pilars acabats amb arcs de mig punt.
Aquest pont va ser el més septentrional de tot l’Ebre català, construït al voltant del 1892, moment en què va ser inaugurat el tram que uneix Móra la Nova amb Faió i la Pobla de Massaluca. El tercer tram de la línia de ferrocarrils que va unir Barcelona i Madrid, per una banda, mostra les pilastres modernes del viaducte però, per l’altre cantó, la gelosia està construïda a la manera town, sistema que s’utilitzà en el primer viaducte tortosí del 1867.
Com la resta de ponts, aquest també va ser volat l’abril del 1938. En aquest cas es va volar el primer tram dels cinc que tenia el pont.
Aquest fet el podem apreciar en la fotografia que van fer els avions italians durant el bombardeig a la població de Garcia el 28 de juliol de 1938, un dels primers bombardejos que van fer sobre el territori, ja que sols feia dos dies que havia començat la Batalla de l’Ebre, la nit de Sant Jaume.
L’Aviazione Legionaria italiana i la Còndor alemanya, durant els 115 dies que va durar la Batalla, no van deixar estaca en paret i el pont va quedar totalment irrecuperable. El poble de Garcia també va patir aquests bombardejos, i la part alta del poble va quedar totalment derruïda i abandonada fins a l’actualitat. És molt interessant visitar aquesta part, sobretot l’església vella, i veure en quin estat va quedar.
El 1942 el pont va ser totalment refet des de zero: 250 metres d’amplada amb cinc trams amb grans arcs parabòlics.